حکم شرعی بازاریابی شبکه ای پنبه ریز
گل سرخ 313 - تيم رستگاری
بازاريابی شبكه ای شركت مرواريد پنبه ريز داراي مجوز رسمی از وزارت بازرگانی

سلام به همه دوستان

بنابه فرموده مولا امیرالمومنین حضرت علی (علیه السلام)، در مورد تجارت و کسب حلال که ابتدا راه شرعی کسب را باید یاد گرفت سپس شروع به کسب و کار کرد: { الفِقه ثُمَّ المَتجَر }؛ خواستم در این بخش از وبلاگم حکم شرعی بازاریابی شبکه ای رو با همدیگه مرور کنیم.

بخش اول: 

 در احکام معاملات حلال، به معامله ای برمیخوریم بنام معامله سَلَف که در این نوع معامله، مشتری ابتدا پول جنس را می پردازد تا بعد از مدتی جنس را تحویل بگیرد و فروشنده هم متعهد می شود طبق قرارداد، جنس را در موقع مقرر تحویل دهد. همانطور که در رساله توضیح المسائل مراجع تقلید هم آمده است:

معامله سلف آن است که مشترى پول را بدهد که بعد از مدتى جنس را تحویل بگیرد و اگر بگوید این پول را مى دهم که مثلا بعد از شش ماه فلان جنس را بگیرم و فرشنده بگوید قبول کردم، و یا فروشنده پول را بگیرد و بگوید فلان جنس را فروختم که بعد از شش ماه تحویل بدهم معامله صحیح است.

مثل خرید محصولات از شبکه اینترنتی پنبه ریز که بعد از ثبتنام، انجام می پذیرد و شرکت نیز ظرف 3 الی 13 روز (بستگی به ترافیک پست دارد) محصول خریداری شده را به صورت رایگان درب منزل تحویل می دهد. 

بنابراین طبق این معامله (معامله سَلَف)، خریداری از شرکت اینترنتی پنبه ریز صحیح بوده و هیچ اشکالی در این نوع خریداری وجود ندارد.

 بخش دوم:

بار دیگر اگر به احکام معاملات حلال نگاهی کنیم می بینیم یکی دیگر از معاملات، معامله جُعاله نام دارد. چنانچه در رساله توضیح المسائل مراجع تقلید آمده است:

جُعاله آن است که انسان قرار بگذارد در مقابل کارى که براى او انجام مى دهند مال معینى بدهد، مثلا بگوید هر کس گمشده مرا پیدا کند، ده تومان به او مى دهم، و به کسى که این قرار را مى گذارد جاعل، و به کسى که کار را انجام مى دهد عامل مى گویند، و فرق بین جعاله و اینکه کسى را براى کارى اجیر کنند، این است که در اجاره بعد از خواندن صیغه، اجیر باید عمل را انجام دهد و کسى هم که او را اجیر کرده اجرت را به او بدهکار مى شود. ولى در جعاله عامل مى تواند مشغول عمل نشود و تا عمل را انجام ندهد، جاعل بدهکار نمى شود.

مثل بازاریابی شبکه ای پنبه ریز که حین عقد قرارداد آمده است که هر کس نماینده شرکت شود (بازاریاب) به مقدار بازاریابی اش پورسانت می گیرد و همچنین در قبال مجموعه و سازمانی که پرورش می دهد پورسانت و پاداشهای شرکت، شامل حالش خواهد شد.

 پس میبینیم الحمدلله کار ما یک کار شرعیست چنانچه برخی از مراجع تقلید هم در جواب سوال به همین منوال پاسخ گفته اند:

 

حضرت آیت الله العظمی روحانی 

 

بسمه جلّت اسمائه

معاملات صحیح است هیچ اشکالی ندارد.

سید محمدصادق حسینی روحانی

 

موفق باشید.

 

 


نظرات شما عزیزان:

علی علی زاده
ساعت12:00---1 آبان 1391
کار در شرکت تکسو قانونی هست خواهشن جواب بدهید

محمد حسین اشکذری
ساعت11:58---1 آبان 1391
خواهشمند هستم از شما که در مورد شرعی بودن کار در شرکت تکسو را هم بگویید .هرچه زودتر بهتر

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:








تاریخ: دو شنبه 5 فروردين 1391برچسب:حکم شرعی بازاریابی شبکه ای,معامله سلف,معامله جعاله,
ارسال توسط تيم رستگاری
آخرین مطالب

آرشیو مطالب
پيوند هاي روزانه
امکانات جانبی

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:





دریافت همین آهنگ
فيلمهای آموزشی
داغ کن - کلوب دات کام